Search This Blog

Thursday, June 9, 2011

MANA DULU?


"Ayam dulu atau telur dulu?"

Ada yang kata telur dulu dan tak kurang juga yang kata ayam dulu. Maka terbentuk 2 kumpulan besar. Masing-masing tidak mahu mengalah. Saya juga ada jawapan sendiri. Mulanya saya berkata, "Ayam dulu, barulah telur." Tapi kawan saya memberi hujahnya bahawa bila ada telur maka barulah ada ayam. Saya hampir terpengaruh pada dakwanya tetapi sorang rakan lain pulak tetap mengatakan bahawa ayam perlulah dulu. Wah! Mana dulu ya? Semakin ramai memberi jawapan di samping alasannya. Saya menjadi pemerhati akhirnya.

"Mana dulu?"

"Ayam dulu atau telur dulu?"

Tiba-tiba soalan itu diubah kepada, "Mengenal diri dulu atau mengenal Tuhan dulu..." maka apa pula jawapannya? Perdebatan semakin hebat bila ada yang kata perlunya mengenal diri dulu sebelum mengenal Tuhan, dan ada yang sebaliknya. Maka mana dulu ya?

No comments:

Post a Comment