Search This Blog

Friday, December 16, 2011

Mengapa perlu percaya dan yakin al-Quran


Ramai orang percaya dan yakin kepada al-Quran tetapi lebih ramai tidak percaya dan yakin kepada Al-Quran. Mengapa mereka tidak percaya dan yakin kepada al-Quran? Banyak jawapan telah diberi di antaranya al-Quran itu cuma rekaan Nabi Muhammad saw, sukar menerima ilmu yang terkandung di dalamnya dan pelbagai lagi. Walaupun banyak jawapan diberi namun semua jawapan itu berpaksi bahawa mereka tidak yakin bahawa hanya Allah, Tuhan Yang Satu layak disembah.

Ada di antara mereka yang mengingkari al-Quran ini mengambil patung-patung sebagai sembahan mereka dengan alasan itu hanya perantaraan. Ada yang mengambil manusia sebagai tuhan bersama dengan Allah. Mereka dalam sedar atau tidak sedar telah mengambil tuhan lain selain Allah. Andai mereka mempunyai ilmu tentang Allah pasti mereka tahu bahawa Allah itu Tuhan Yang hanya satu, tidak diperanakan dan tidak memperanakan. Tiada Tuhan yang bersama Allah bila Allah tidak mahu ada tuhan lain disembah bersama dengan diri Nya.

Oleh itu untuk mengetahui akan sikap Allah dan keinginan Allah kepada manusia maka Allah telah berkata-kata memberitahu akannya di dalam al-Quran. Oleh itu seorang manusia yang menyakini bahawa dirinya berada di bawah kekuasaan Allah perlu mempercayai dan yakin kepada Al-Quran. Gagal mengikut al-Quran hanya akan menyusahkan manusia di dunia dan di akhirat. Mereka yang Allah murkai akan dibalas dengan neraka yang penuh azab sengsara manakala mereka yang Allah kasihi akan dibalas dengan Syurga yang penuh nikmat.

Oleh itu bagi mendapatkan kasih sayang Allah di dunia dan di akhirat mereka patut mengambil al-Quran sebagai panduan hidup mereka di dunia. Mereka yang tidak mahu menerima al-Quran hanyalah kerana mereka yang tidak mahu. Andai mereka mahu maka Allah akan memberi petunjuk hidayah Nya kepada mereka. Pada mereka yang tidak mahu maka mereka akan tetap berada dalam keadaan tiada berilmu dan murka Allah hingga ke akhirat sana. Semoga kita tidak berada di kalangan manusia yang dimurkai oleh Allah.

"Allah telah menurunkan sebaik-baik perkataan iaitu Kitab Suci Al-Quran yang bersamaan isi kandungannya antara satu dengan yang lain (tentang benarnya dan indahnya), yang berulang-ulang (keterangannya, dengan berbagai cara); yang (oleh kerana mendengarnya atau membacanya) kulit badan orang-orang yang takut kepada Tuhan mereka menjadi seram; kemudian kulit badan mereka menjadi lembut serta tenang tenteram hati mereka menerima ajaran dan rahmat Allah. Kitab Suci itulah hidayah petunjuk Allah; Allah memberi hidayah petunjuk dengan Al-Quran itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan Allah (disebabkan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya." (Al-Quran : Surah Az-Zumar, ayat 23)

2 comments: