Search This Blog

Saturday, November 12, 2011

7 Tempat Paling Indah dan Menakjubkan di Dunia

Kepada mereka yang suka melancong dan suka melihat alam pemandangan semulajadi pasti tercari-cari tempat yang mahu dilawati bagi pelancongan yang berikutnya. Maka apa kata kalau kita memantau pemandangan di sini :

1. AMAZON (Souht America)







Amazon Rainforest. Juga dikenal sebagai Amazonia, hutan Amazon atau Amazon Basin. Meliputi tujuh juta kilometer persegi, di mana keluasan hutannya adalahadalah sekitar 5.5 juta kilometer persegi. Ianya terletak di dalam sembilan buah negara.

2. Angel Falls (Venezuela)




Angel Falls adalah air terjun tertinggi di dunia di mana ketinggiannya ialah1,002 m. Ia terletak di Bolivar Venezuela, di sepanjang persempadanan Venezuela dengan Brazil. Ketinggiannya lebih 19 kali lebih tinggi dari air terjun Niagara Falls. Ketinggian air terjun yang turun tanpa gangguan adalah setinggi 807 m.

3. Galapagos (Ecuador)





Kepulauan Galapagos merupakan kepulauan di sekitar ekuator. Kepulauan ini adalah taman nasional Ekuador. Mereka terkenal kerana mereka mempunyai sejumlah besar spesies fauna yang sukar ditemui di permukaan bumi yang lain.

4. Grand Canyon (United States)





Grand Canyon, tercipta di Sungai Colorado selama 6 juta tahun. Panjangnya adalah 446 km, lebar 6-29 km dan kedalamannya mencapai lebih dari 1.6 km. semasa zaman prasejarah, daerah itu dihuni oleh penduduk asli Amerika yang tinggal di lembah dan gua-gua.

5. Great Barrier Reef (Australia, Papua New Guinea)



Great Barrier Reef adalah sistem terumbu karang terbesar di bumi, dengan sekitar 3,000 terumbu individu dan 900 pulau-pulau yang terdapat di kawasan seluas 344,400 km persegi. Ia adalah struktur tunggal terbesar yang terdiri dari makhluk hidup dan dapat dilihat dari luar angkasa.

6. Iguazu Falls (Argentina, Brazil)



Iguazu Falls, di Iguazu River, adalah air terjun terbesar di dunia. Ia terbentang lebih dari 2,700 m dalam bentuk setengah bulatan. "Devil's Throat" adalah yang tertinggi dengan ketinggian 80 m. Iguazu Falls terletak disempadan antara negara Brazil dan Argentina. Ia dikelilingi oleh dua Taman Nasional.

7. Kilimanjaro (Tanzania)




Dengan tiga puncak gunung berapi, Kibo, Mawensi, dan Shira, Gunung Kilimanjaro adalah gunung api separa aktif di Tanzania. Ini adalah puncak gunung tertinggi di Afrika dengan ketinggian 5,895 meter.

No comments:

Post a Comment