Search This Blog

Thursday, November 17, 2011

Mengapa kini orang Yahudi lebih bijak dari orang Islam


Orang Yahudi telah melahirkan ramai bijak pandai bila ada di antara mereka telah diberi anugerah nobel, bila ada di antara mereka bergelar jutawan besar, bila ada di antara mereka menghasilkan barang-barang ciptaan yang mengkagumkan serta disukai ramai. Contoh terkini adalah seorang anak muda Yahudi yang menjadi jutawan dalam usia muda apabila dia mencipta face book yang menjadi kegilaan dunia terkini.

Persoalan terjadi mengapa mereka lebih bijak dari orang Islam. Maka ada cendekiawan Islam telah membuat kajian dan penelitian kepada orang Yahudi ini untuk mengetahui mengapa mereka bijak. Di antara penelitian yang didapati dari kajian mereka ialah :

1. Pasangan suami isteri membuat persediaan awal sebelum zuriat mereka dilahirkan. Sebermula bayi berada di dalam kandungan mereka telah memberi makanan yang terbaik untuk kandungan tersebut dan diberi pendidikan kepada janin tersebut. Si ibu akan mendengar atau memainkan alat-alat muzik dan melakukan latihan matematik bagi melatih otak anaknya. Dia juga akan melakukan pembelajaran bidang-bidang yang lain. Si ibu akan sering makan kacang badam dan kurma bersama susu manakala makanan tengaharinya terdiri dari roti, ikan tanpa kepala, salad, badan dan pelbagai jenis kacang. Semua makanan itu baik untuk perkembangan otak. Kepala ikan dibuang kerana mereka tahu bahawa ianya mengandungi kimia yang tidak baik dan boleh merosakkan pengembangan dan perkembangan otak anak di dalam kandungan. Ibu-ibunya yang sedang mengandung semacam diwajibkan memakan pil minyak ikan.

2. Menjaga pemakanan mereka seharian sebermula dari dalam perut, dilahirkan sehinggalah meninggal dunia. Mereka banyak makan ikan, salad dan kacang. Jika ada ikan maka daging ditiadakan memandangkan memakan ke dua-dua makanan tersebut serentak tidak elok untuk kesihatan diri. Sebelum makan, mereka makan buah-buahan dulu sebelum makan makanan yang lain. Ini elok untuk pencernaan makanan. Memakan buah-buahan selepas makan hanya akan menyebabkan rasa mengantuk dan lemah badan. Hal ini menyukarkan penyerapan ilmu yang diajarkan terutama kepada anak-anak yang bersekolah.

3. Mereka tidak merokok walaupun mereka adalah pengeluar rokok yang terbesar. Mereka akan mengusir orang yang merokok di dalam rumah mereka kerana mereka tahu bahawa asap rokok itu akan menjejaskan perkembangan otak mereka.

4. Mereka mengambil berat kepada anak-anak yang berusia 3-6 tahun apabila anak-anak itu diberi pendidikan awal di tadika dan dijaga dengan baik makanan mereka. Anak-anak itu diberi makan buah-buahan, kacang badan dan pil minyak ikan. Mereka telah di ajar dengan 3 bahasa iaitu Hebrew, arab dan Inggeris. Mereka wajib diajar bermain alat muzik kerana menurut mereka bermain muzik dan memahami nota-notanya akan dapat meningkatkan lagi IQ kanak-kanak. Dengan penjagaan yang diberi maka mereka berharap agar kanak-kanak itu akan menjadi seorang yang bijak.

5. Mereka sukakan muzik di mana menurut saintis Yahudi, gegaran muzik dapat memberi gerakan senaman kepada otak dan kerana itu ramai cerdekpandai muzik berasal dari orang Yahudi.

6. Anak Yahudi dari darjah 1-6 akan diajar matematik berkonsepkan perniagaan manakala pelajaran sains amat diberi keutamaan. Dengan penjagaan awal yang diberikan maka mereka mudah memahami pelajaran yang diberi. Sukan juga diwajibkan terutamanya memanah, menembak dan berlari. Mereka mengatakan dengan selalu membuat latihan memanah dan menembak dapat melatih otak memfokus kepada sesuatu perkara di samping mempermudahkan persiapan untuk berkhidmat dengan negara.

7. Anak-anak Yahudi yang bersekolah menengah akan ditekankan dengan mata pelajaran sains dan mereka digalakkan mencipta produk. Segala projek mereka walaupun kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi bila ianya berupa senjata, perubatan dan engineering. Segala idea remaja itu akan dibawa ke institut tinggi di Politeknik atau ke Universiti mereka.

8. Orang Yahudi amat menitik beratkan perniagaan juga. Mereka begitu agresif dan serius dengan perniagaan. Para pelajar akhir bidang perniagaan di universiti mereka diwajibkan melakukan projek perniagaan. Setiap kumpulan yang terdiri dari 10 orang pelajar hanya akan lulus pengajian sekiranya mereka tidak mendapat keuntungan sebanyak $US1juta. Dengan latihan yang diberi maka selayaklah ramai yahudi memiliki perniagaan besar dan menguasai perniagaan dan ekonomi dunia.

9. Orang Yahudi banyak mengerakkan kepala termasuk ketika mereka beribadah. Dengan melakukan demikian maka dia mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksigen ke kepala.

10. Orang yahudi hidup berkerja sama. Dengan berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu orang yahudi yang berminat untuk melakukan bisnes jika mereka ada idea yang bernas. Jawatan kuasanya akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama memastikan bahawa perniagaan itu berada dalam keadaan yang baik. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell computer, Coca Cola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York ini. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar di persatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah.

Dari contoh yang di bawakan ini maka seorang Islam akan sedar bahawa cara hidup orang ini sebenarnya juga telah terkandung di dalam ajaran Islam dan telah dinyatakan oleh Nabi Muhammad saw. Semua itu telah dilakukan oleh Nabi orang Islam tetapi tidak ramai orang Islam melakukannya. Ini mungkin kerana mereka tidak tahu akan ilmu itu atau mereka malas atau mereka tidak yakin dengan ilmu Islam. Oleh itu akibat tidak mempraktikkan ajaran Islam sebagaimana yang diajar dan ditunjukkan oleh Nabi Muhammad saw maka orang Islam semakin lemah, bukan sahaja fizikal tetapi juga minda.

Oleh itu untuk mendapatkan hasil sepertimana orang Yahudi maka tidaklah boleh orang Islam berdiam diri dan tidak melakukan pembaikan kepada generasi yang bakal mereka lahirkan. Mereka perlu mendekatkan diri dengan lebih rapat lagi dengan al-Quran dan melakukan semua saranan yang diberi baik dari dalam al-Quran mahupun melalui sunah yang dilakukan oleh Nabi Muhammad saw. Sesungguhnya kita akan kembali cemerlang di dunia dan akhirat sekiranya kita rapat dengan Allah saw, InsyaAllah.

Sesungguhnya kejayaan tidak akan terhasil dalam sehari. Maka bergerak hari ini akan mendapat hasilnya di kemudian hari. Beristiqomahlah dengan ajaran Islam. Semoga kita dapat melahirkan manusia yang bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

No comments:

Post a Comment