Search This Blog

Monday, November 21, 2011

Benarkah bulan pernah terbelah dua?


Gambar di atas adalah gambar permukaan bulan yang diambil oleh para angkasawan NASA yang pergi ke bulan. Persoalan masih tidak terjawap mengapakah terdapat permukaanya yang mempunyai garisan yang seakan membelah bulan menjadi dua bahagian. Ada yang mengatakan ianya adalah bekas lava yang terjadi pada dahulu kala. Tapi ada pendapat mengatakan bahawa garisan itu terjadi ketika bulan pernah terpecah dua. Maka bilakah peristiwa berlakunya perpecahan bulan tersebut?

Terdapat satu kisah yang diriwayatkan bahawa bulan pernah terpisah menjadi kepada 2 bahagian ketika zaman Nabi Muhammad saw. Peristiwa berlaku sebagai bukti bahawa Nabi Muhammad saw berkata benar dan dia adalah Pesuruh Allah. Sesungguhnya orang kafir Quraisy sering mengejek baginda dan sering meminta baginda menunjukkan keajaipan bagi menandakan bahawa baginda sebenarnya Rasul Allah. Mereka meminta sesuatu yang mustahil di antaranya mereka meminta Nabi Muhammad saw membelah bulan.

Mendengarkan apa yang dipinta maka dengan keizinan Allah maka Nabi saw melakukan apa yang disuruh Allah. Ketika tangannya dihalakan kepada arah bulan maka tiba-tiba bulan terbelah menjadi dua bahagian. Satu bahagian bergerak ke timur dan satu bahagian bergerak ke barat. Ke dua-duanya berada dalam keadaan sedemikian selama beberapa minit. Kemudian Nabi Muhammad saw menunjukkan isyarat dengan tangannya agar bulan bersatu semula. Kedua-dua bahagian bulan bergerak perlahan-lahan mendekati di antara satu sama lain lalu bercantum semula.

Peristiwa bulan berpisah menjadi dua bahagian kemudian bercantum semula dilihat oleh semua orang yang berada di Makkah. Dia juga telah dilihat di seluruh dunia apabila ada musafir Arab yang berdagang di China juga dapat menyaksikannya. Malangnya selepas ditunjukkan bukti nyata tetapi tetap sahaja orang kafir Quraisy itu tidak mahu beriman kepada Allah dan nabi Muhammad pesuruh Allah. Mereka tetap menzalimi Nabi saw dan orang-orang Islam di Makkah.

Sesungguhnya benarlah Firman Allah bahawa manusia ini hanya kerana kedegilan mereka sahaja yang menghalang mereka mahu beriman kepada Allah walaupun pelbagai bukti telah ditunjukkan dengan jelas.

Jika dahulunya Allah menunjukkan tanda kebesaran Nya di alam ini secara jelas, kini Allah masih juga menunjukkan tanda kebesaran Nya di alam ini supaya manusia melihat dan memikirkan bahawa segala di alam ini, pemiliknya adalah Dia. Oleh itu, dijelaskan kisah ini di dalam satu-satunya mukjizat Nabi saw yang masih ada kini iaitu al-Quran yang terjamin kesuciannya.

Maka kisah ini dikisahkan sendiri oleh Allah dalam al-Quan, surah al Qamar, ayat 1 -4 , yang bermaksud : "Telah hampir saat (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah bulan. Dan kalau mereka (kaum musyrik Makkah) melihat sesuatu mukjizat, mereka berpaling ingkar sambil berkata: (Ini ialah) sihir yang terus menerus berlaku. Dan (telah menjadi adat) mereka mendustakan (Nabi Muhammad dan mukjizat-mukjizat yang dibawanya) serta menurut hawa nafsu mereka, sedang tiap-tiap perkara tetap (menurut keadaan yang ditentukan oleh Allah). Dan sesungguhnya! Telah sampai kepada mereka (dengan perantaraan Al-Quran), sebahagian dari kisah-kisah dan berita (umat-umat yang telah lalu), yang mengandungi perkara-perkara yang cukup untuk mencegah mereka (dari perbuatan kufur itu)."

Jika kisah ini adalah karangan Nabi Muhammad saw, yang mengaku diri membelah bulan maka mengapa ada beberapa orang juga telah mendakwa bahawa mereka melihat bulan terpisah dua sedangkan pada waktu itu mereka tidak bersama nabi Muhammad saw. Di antara mereka yang melihat bulan terpisah menjadi 2 bahagian adalah Anas ra.

Maka walaupun apa penyebab berlakunya garisan di permukaan bulan itu maka kita mesti yakin bahawa sesungguhnya bulan pernah terbelah dua. Bulan pernah terbelah sebagai mukjizat Nabi Muhammad saw bahawa dia adalah Pesuruh Allah yang mengajarkan ayat-ayat cinta Allah. Maka tidakkah kita mengakuinya?

No comments:

Post a Comment